Laddar...

Logga in

Glömde du ditt lösenord?

Logga in

Glömde du ditt lösenord?

Varumärken och kategorier  

AUKIA:FI/Timo Aukia Oy:s leveransvillkor

 



Innehåll

Här redogörs för AUKIA.FI/Timo Aukia Oy:s (FO-nummer: 1548558-1) leveransvillkor. I leveransvillkoren ingår information bland annat om webbutikens leveranssätt och -priser, förfaranden vid returnering och betalningssätt.

Allmänt

Alla våra priser innefattar 24% moms, om inte annat anges. Vi förbehåller oss rätt att ändra priser och villkor. Kunden förbinder sig vid beställning till dessa leveransvillkor. Vi säljer produkter till myndiga privatpersoner inom EU territorium.

För våra tjänster erbjuder vi också Suomen Maksuturvas Nöjdhetsgaranti, som garanterar tryggheten i vår webbutik. Nöjdhetsgarantin ger dig rätt att kontrollera de produkter du mottagit inom en kontrolltid som särskilt har meddelats dig innan betaltjänsten överför dina pengar till oss. På det här sättet kan du vara säker på att de produkter du beställer levereras till dig inom den tid och i det skick som utlovats, även om du inte känner till vår butik sedan tidigare. Läs mer om Nöjdhetsgarantin »>

Vänligen observera att på grund av användningen av Nöjdhetsgaranti-tjänsten kan Maksuturva ibland vara angiven som mottagare av kreditkorts- eller kontodebiteringen.

Beställning

Produkterna beställs på webbutikens hemsida genom att lägga dem i köpkorgen och betala köpkorgens innehåll i kassatjänsten. All kundinformation behandlas konfidentiellt. De kontaktuppgifter som efterfrågas i samband med beställningen används inte får något annat än för att leverera beställningen eller reda ut oklarheter som kommer i dagen i fråga om den etter at skicka nyhetsbrev per e-post (kan inställs när som hälst). När du beställer från webbutiken förutsätts det att du har bekantat dig med och förbundit dig till de leveransvillkor som är i kraft vid var och en tidpunkt.

Betalning

Webbutikens betalningsförmedling sköts av Suomen Maksuturva Ab (FO-nummer 2121703-0). Företagets verksamhet är underkastad Finansinspektionens (FI) tillsyn. All dataöverföring och penningtrafik är SSL-skyddad, vilket innebär att ingen utomstående kan se dina uppgifter. Det krävs inte registrering eller betalning av tilläggsavgifter för att använda tjänsten.

Din betalning blir omedelbart bokförd som betald åt handlaren och du får per e-post ett betalningsbekräftelsemeddelande. I meddelandet ingår en länk till sajten e-köparens tjänster, där du om du så önskar med hjälp av den Nöjdhetsgaranti handlaren erbjuder kan sköta bl.a. produktreturneringar, reklamationer och feedback dygnet runt. Din betalning överförs till säljaren först när du har mottagit din beställning och kunnat kontrollera den. Du ser den kontrolltid som gäller för beställningen i e-köparens tjänster.

Läs mer om användningen av Maksuturva-tjänsten »

 Betallning fråån utomlands kan också ske som PayPal betalning varken med PayPal system eller de vanligaste kreditkorterna.

Beställnings- och betalningsbekräftelse

När din beställning framgångsrikt har genomförts får du beställningsbekräftelse per e-post. Dessutom får du ett betalningsbekräftelsemeddelande från Suomen Maksuturva Ab, via vilket du har möjlighet att följa med hur leveransen fortskrider och utnyttja Nöjdhetsgarantins funktioner. För att bekräftelsemeddelandena ska kunna sändas måste du uppge din e-postadress i samband med beställningen.

Leveranssätt och -kostnader

Du ser leveranskostnaderna för din beställning när du har valt betalnings- och leveranssätt. Vi levererar beställningarna som rekommenderade (t.ex. postpaket) eller icke-rekommenderade försändelser, av vilka man med försändelsekoden kan följa med hur de rekommenderade försändelserna frambefordras.

Upp



Leveranstid

Beställningens leveranstid bestäms enligt leveranstiderna för produkterna samt de betalnings- och leveranssätt som valts. I allmänhet börjar vi behandla en beställning den första vardagen efter det att beställningen inkommit. Posten frambefordrar i allmänhet paketen på tre vardagar.

De produktspecifika leveranstiderna visas på produktkortet för var och en produkt. Villkoren för betalnings- och leveranssätten framgår via länkar styrda från denna sida ur punkterna Leveranssätt och Betalningssätt. De angivna leveranstiderna är uppskattningar av leveranstiderna och de är inte bindande för säljaren. AUKIA:FI/Timo Aukia Oy ansvarar inte för skador och/eller extrakostnader som kunden orsakas, om leveransen försenas.

Vi ansvarar inte för förseningar som orsakas av oöverkomligt hinder eller indirekta olägenheter som orsakats av förseningar. Information om avvikande leveranstider ges på webbutikens framsida.

Upp



Leveranssätt

Läs om våra leveranssätt>>

 



Betalningssätt

Läs om våra olika betalningsalternativ>>

Upp



Byten och returneringar

Du har enligt finska konsumentskyddslagen 14 dagars bytes- och returneringsrätt för dina inköp, vilken tid räknas från den tidpunkt varan har mottagits. Produkter som returneras måste vara med prislapparna fästa och i säljskick. Annars debiterar vi 25,00 € för omotiverad returnering. När dessa villkor uppfylls kan kunden få pengarna tillbaka, såvida han/hon inte önskar byta produkten. Om du har använt produkten värderar vi returnerat produkten enligt försäljningspris i vår outlet och mellan 0-30% av det urspungliga köppriset kan returneras.

Det är alltid fritt att returnera produkter från Finland, Sverige och Estland. Från övriga länder betalar kunden för returneringar själv.

I Finland sker returneringen via posten till addressen ASIAKASPALAUTUKSET AUKIA.FI Hatanpään valtatie 1 33100 Tampere. För fria returneringar från Sverige och Estland vänligen kontakta kuntjänsten verkkokauppa@aukia.fi för att få returnerigskod.

Om en produkt har gått sönder under transporten, levererar vi gratis en ny åt kunden. Vi ansvarar inte för de skador kunden orsakats av en produkt som söndrats under transporten.

Vi beviljar inte ensidig ångerrätt för produkter som tillverkats eller ändrats på önskemål av kunden. I samband med annullering av en beställning debiteras de kostnader som eventuellt orsakats av beställningen i sin helhet av köparen.

Förutom normal returneringsrätt ger Nöjdhetsgarantin dig möjlighet att annullera och returnera produkter inom den särskilt angivna kontrolltiden innan dina pengar överförs från betaltjänsten till webbhandlaren. Du kan utnyttja Nöjdhetsgarantins funktioner på sajten e-köparens tjänster, som är länkad till betalningsbekräftelsen.

Om du vill returnera eller byta produkter efter kontrolltiden, ta kontakt direkt med Aukia.fi-kundtjänsten. När du returnerar en levererad beställning, bifoga de tilläggsuppgifter som nämnts i punkt 10.3 för en smidig handläggning av returneringen.

Man kan också returnera en produkt till vår butik i Tammerfors och man kan byta produkter i alla Moda Aukia -butiker (Karleby, Vasa, Seinäjoki, Tammerfors). Eftersom produkturvalet i butikerna och vår webbutik skiljer sig från varandra, är det möjligt att ett byte inte lyckas omedelbart. Då kommer man alltid från fall till fall särskilt överens med kunden om leveransen av bytesprodukten.

Returnering av felaktig produkt

Vi svarar för eventuella fel i våra produkter. Dessutom kan produkterna ha en särskild garanti som beviljats av tillverkaren, på vilken allmänna garantivillkor tillämpas.

Innan man returnerar en felaktig produkt måste man alltid kontakta vår kundtjänst, antingen per e-post (verkkokauppa@aukia.fi) eller telefon 06-4333577.

Krediteringar

Om beställningen har betalats via Maksuturva, gör kunden en annullering av de produkter som returneras i Maksuturvas tjänst. När vi har tagit emot och behandlat returneringen, kvitterar vi annulleringen, varefter Maksuturva krediterar kunden pengarna.

Beställningar som gjorts med andra betalningssätt krediterar vi det konto kunden uppgett så snart som möjligt efter det att vi har mottagit och kontrollerat returneringen.

Eftersom kundreturneringarna frambefordras klart långsammare i posten, kan det gå till och med över två veckor innan krediteringen syns på kontot.

Information för returnering

Tillsammans med produkter som returneras är det bra att bifoga följande information om returneringen:

-Egna uppgifter: namn, adress och telefonnummer

-Ditt kontonummer för återbetalning eller uppgift om, huruvida du önskar byta produkten till en ny.

-Beställningsnumret, finns såväl på kvittot som på den beställningsbekräftelse som sänts per e-post.

Om du med returneringen kan sända med antingen beställningsbekräftelsen eller kvittot, ser vi där med undantag för kontonumret alla de uppgifter som behövs. Genom att ge oss så exakt information som möjligt hjälper du oss i behandlingen av returneringen och påskyndar handläggningen av ärendet.

Det går enklast att sköta returneringen antingen med det returkort som levererats med paketet eller som kundreturnering över disk på posten. Returneringen är gratis inom Finland. Vi löser inte ut returneringar som sänts mot postförskott.

Som returneringsadress ska användas postadressen till vår webbutik:

Timo Aukia Oy / Aukia.fi
Hatanpään valtatie 1
33100 Tammerfors

Upp



Försäljningsområde

Man kan beställa våra produkter från webbutiken till hela EU tull-unionen. Om du ändå är intresserad av att beställa produkter tex. till Norge eller till Åland, kontakta oss via vår kundtjänst. Leveranserna till Sverige,Danmark, Estland, Lettland och Litauven är konstnadsfria såsom ockkså returer från Estland och Sverige. Vänligen kontakta kundtjänsten om du vill returnena eler byta produkten. 

Vid leverans till övriga länder bestäms leveranskostnaderna för beställningen enligt leveranslandet och leveranskostnaderna debiteras enligt de faktiska leveranskostnaderna. Dessutom lägger vi till alla leveranser till utanför Skandinavien och Baltikum ett faktureringstillägg på 10,00 euro. Kunden måste sjäv betala returnering av produkter från övriga länder än Finland, Sverige och Estland.

Upp



Extraarbeten och arbeten som faktureras

Ibland kan det uppstå extraarbete i samband med beställningar t.ex. i fråga om tilläggsutredningar i anslutning till beställningen (t.ex. tulldeklarationer och skatteutredningar, blanketter som ska fyllas i) eller särskilda önskemål (t.ex. gåvoförpackning). Om extraarbetet orsakas på grund av kunden, debiterar vi för allt extraarbete. Vi fakturerar 50,00 e/h för extraarbete och minimifaktureringen är 0,5 h. Kunden informeras alltid om arbete som faktureras före arbetet, om möjligt.

 

Problemsituationer

Om en produkt har förkommit eller tagit skada under transporten eller om den inte i övrigt svarar mot din beställning, ska du meddela om felet senast inom 14 dagar till de instanser som nämnts i bytes- och returneringsvillkoren. Om paketet har skadats i posten, ska reklamation över produkten omedelbart göras till posten.